mandag 24. juni 2013

St. Hans og sommerdrømmer!

Drømte du godt i natt? La du 7 sorter markblomster under puta for å drømme om din tilkommende? Ifølge gammel overtro skulle nemlig blomster under puta midtsommers hjelpe jentene til å se sin fremtidige ektemann i drømme.

Jeg får alltid litt panikk når vi kommer til midtsommer, for tenk at det snur allerede før ferien har begynt. Jeg er nemlig skikkelig sommermenneske og bruker vinter og vår til å glede meg til sommeren, og om høsten har en aldri så liten sorgreaksjon på at sommeren er over. Derfor er jeg så glad for at vi har feriehus der tiden går sakte og hver dag er en lang sommerferie i seg selv.


Her i hovedstaden går vi nå inn i siste uke med jobb og barnehageliv, mens de store jentene er på hver sin korpstur. Og vi lengter og drømmer om rolige dager i Skudeneshavn. Jeg drømmer om et vindtelt som er lett og lite nok til å pakke i sykkelvogna og som kan settes opp i en fei på stranda. Det er ofte litt vind og jeg er en frossenpinn så om det skal bli badeliv så må jeg ha sjans til å varme meg. Ser for meg å sitte der i teltåpningen og bli brun mens lillesnuppa på halvannet leker med bøtte og spann i vannkanten. Får se om jeg finner et sånt telt før vi reiser til helgen.

Og ettersom de støre frøknene ikke får tid til sommerskole i Oslo hvor å lage hjemmelaget is var en av mulighetene har jeg lovet frøken midtimellom at vi skal lage is selv løpet av sommeren. Litt spent på prosjektet, og har gjort mine forberedelser med å etterlyse oppskrift på Dajmkake som har vært en favoritt hjemme hos mine foreldre. Den har nemlig is på toppen. Med Dajmsjokolade blandet inn, og på toppen.



 
 
Her kommer oppskriften på Dajmkake for den som vil prøve seg:

3 eggehviter og 2 dl melis stivpiskes.
Tilsett 200g finhakkete mandler.
Bruk en kakeform med diameter ca 24 cm
Pensle et bakepapir med smør og legg i
Stekes ca en halv time
La kakebunnen avkjøles .
1/3 l fløte piskes til krem.
3 eggeplommer piskes og blandes i kremen, tilsett 2 doble dajm( finhakket)og 2 –3 ss kaffe.
Ta bort bakepapiret og sett kaka tilbake i formen, legg kremen oppå.
Settes i fryseren minst 4 timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar