Viser innlegg med etiketten julemarked. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten julemarked. Vis alle innlegg

mandag 9. desember 2019

Juleforberedelser i Gamle Skudeneshavn

Det er deilig å få en solfylt førjuls-lørdag i den julepyntede seilskutebyen. Denne dagen har vi bestemt oss for å gjøre flere av de viktige forberedelsene til nok en koselig, gammeldags julefeiring i Søragadå i Gamle Skudeneshavn. 


Første punkt på listen var å stikke innom Blåklokken blomsterbutikk. Tradisjonen tro er den nydelige juledekorasjonen bestilt i godt tid. Alltid kjempehyggelige folk på jobb og årets dekorasjon var - om mulig - enda finere enn de vi har kjøpt de siste årene. Den vakkert dekorerte julebutikken er verdt et besøk i seg selv.


En positiv overraskelse var at juletreselgerene var på plass på torget. Vi hadde egentlig ikke tenkt å kjøpe juletre ennå, men det var det en edelgran som passer perfekt i stuen vår. Tett og fin og akkurat høy nok. Det blir koselig å pynte treet med julepynt fra flere generasjoner både på Vestlandet og i Trøndelag.


Så med juletreet over skulderen var det bare å begi seg hjemover Søragadå. Nesten som å ha vært i skogen og hugget sitt eget tre.


Etterpå måtte vi en tur tilbake til handlegatene. For vi måtte jo selvfølgelig innom slakter Snørteland og bestille verdens beste pinnekjøtt - for åttende gang. Det er jo en tradisjon. Stor bonus når det var ferske reker å få, så var dagens middag også ordnet. I tillegg ble det en tur på byens fine julemarked. Og ikke minst koselig med hesteridning for de minste utenfor Smiå bistro. Etterpå hva det å henge opp julepynt i kjellervinduene og inne i stuen. Så nå titter nissene på deg, når du går forbi i Søragadå. Ja, førjulstiden er fin. Nyt den i den vakre julebyen Skudeneshavn.


lørdag 16. november 2019

Koselig, gammeldags jul i Skudeneshavn

Det er fantastisk flott å oppleve en god, gammeldags julestemning. Heldigvis er det mulig å skru tiden tilbake fra dagens hektiske liv og nyte det som minner om "Jul i Skomakergaten" i tiden nå frem til jul - i Skudeneshavn. Her er fine julebutikker og ikke minst et særdeles koselig julemarked i sentrum.


Allerede 30. november åpner julemarkedet i Skudeneshavn. Selvsagt kommer nissen, blandakoret synger og Skudenes musikkorps spiller. Om ettermiddagen klokken 17.00 åpner julegaten. Den 7. desember er det barnas dag med opptredener foran Åpen mic. På Lucidagen den 13. desember er det stor Lucia-feiring. Håpet er å ha Norges lengste Lucia-tog. Alt kan du lese mer om på Facebook-gruppen "Julemarked i Skudeneshavn". Julebodene har fine lokale produkter, blant annet strikkede klær, interiørartikler, bilder, mat og mye mer. Julemarkedet er åpent 30/11, 7/12, 13/12, 14/12 og 15/12.


Ikke nok med dette så er det mye fint å kjøpe inn av julegaver i de mange, koselige butikkene. Hillesland bokhandel har gaver for store og små, også egen leketøysavdeling. Ellers finner du nok gaver til både deg selv og andre hos Basen, Qulitesmia, sportsbutikken, den elektriske forhandleren, Blåklokken blomsterforretning (juledekorasjon er bestilt!), gullsmeden og de andre butikkene. Og årets julemiddag er jo gjerne noe fra slakter Snørteland (vi skal garantert kjøpe verdens beste pinnekjøtt), med noe godt å drikke fra Skudenes Bryggeri - enten det er julebrus eller juleøl.


Innimellom slagene er det deilig å bare sette seg ned og ta noe godt å spise og drikke på byens koselige kafeer, som Badehuset, Verdens minste kafé, Lanternen, Smiå eller Tåkelurfabrikken. Eller kanskje et glass om kvelden på Tidens Minde eller en konsert på Holmen Brygge??!


Vi gleder oss til å feire julen i julebyen Skudeneshavn. Koselig, rolig og med god tid til å slå av en drøs i Søragadå. Ha en strålende førjulstid!




fredag 26. oktober 2018

Opplev jul i vakre Skudeneshavn

Skudeneshavn er den perfekte julebyen for alle store og små som vil komme i god, gammeldags julestemning. Ikke minst er det et svært hyggelig sted å handle inn julegaver, for i butikkene er folk i godt humør og gir god service. De pakker til og med julegavene inn for deg.


Den fine byen har mange ulike butikker, så finner du ikke julegaver til dine kjære her - ja, så finner du det neppe andre steder heller. Det er svært koselig å gå rundt i julegatene i Gamle Skudeneshavn. Her finner du mange av byens fine, hyggelige kaféer. Men pass på - for plutselig kommer julenissen og julenissemor susende med hest og kjerre i Søragadå.


På torget er det fine julemarkedet. Det har åpent 24. november, 1., 2., 8. og 15. desember. Her kan du få kjøpt noe godt å spise og drikke - og ikke minst mange hjemmelagede ting som selbuvotter, strikkevarer, julekuler og mye, mye annet i de koselige bodene. Julegranen på torget blir tent 24. november klokken 17.00. Følg med på Facebook-gruppen "Julemarked i Skudeneshavn" for mer informasjon.


Kafébesøk på Verdens minste kafé, Lanternen, Kormt Brygghus, Majorstuen kafé, Tåkelurfabrikken eller middag på Smiå er alltid hyggelig. Eller gjør som dronning Sonja og besøk Badehuset, hvor det også er mulig å finne julegaver på salgsutstillingen "Ramsalt jul på Høyloftet". På Holmen Brygge skjer det alltid mye. Årets julekonsert er med Liv Kathrine Sirevåg og Svein Enerstvedt den 8. desember.


Følg med på Facebook-siden "Det gode liv i Skudeneshavn" og hold deg oppdatert på mange flere arrangementer før jul.



lørdag 18. november 2017

Koselig, gammeldags jul i Skudeneshavn

Julen nærmer seg med stormskritt. Ønsker du å oppleve god, gammeldags julestemning så er Skudeneshavn det rette stedet. Lørdag 25. november er den store dagen. Julebodene på torget åpnes, butikkene har åpent med mange gode juletilbud og julegranen tennes klokken 17.00, mens nissene deler ut godteri til barna 17.30. Alltid mange mennesker og veldig stemningsfullt. Nissene på Nes tilbyr gratis nisseskyss i byen fra klokken 14.00-18.00.


Samme dag signerer Svein Arthur Kallevik sin nye bok "Skudeneshavn - med vind i seilene" hos Hillesland Libris fra 12.30 til klokken 14.00. Kom innom for en hyggelig bokprat.


Fra klokken 13.00-15.00 er det juleverksted på Salem. Julemarkedet i Skudeneshavn er forøvrig åpent også 2/12, 3/12, 9/12, 16/12 og 17/12. Et bedre måltid kan du få på Smiå eller Lanternen.


Det er jo en opplevelse i seg selv å gå rundt i de smale, julepyntede gatene i Gamle Skudeneshavn.
Nesten som "Jul i Skomakergaten". Den koselige puben Tidens Minde har åpent på lørdager fra 18-22. Og du kan oppleve nostalgisk jul i Badehuset i førjulstiden på onsdager, fredager og lørdager.


Lørdag 25. november kan du også få oppleve det romantiske Reinertsenhuset i Søragadå, som også rommer Verdens minste kafé. Det er åpent hus fra 11.30-17.00, og det serveres lunsj fra klokken 11.30.


På Tåkelurfabrikken er det åpen adventskafé og hos Johannes på Majorstuen kafé er det julestemning og verdens beste vafler.

Nyt førjulstiden i vakre Skudeneshavn og inviter med deg venner og familie til å oppleve virkelig hyggelig, gammeldags julestemning.


tirsdag 29. november 2016

Om å glede seg til jul

Knallblå himmel og sol. Hadde det ikke vært for at det er litt kald vind kunne man nesten tro det var sommer. Det er det ikke. Det er første søndag i advent og snart jul.


Julen har kommet til Skudeneshavn. Julemarkedet er åpent, det har vært flott tenning av julegranen og julenissen har allerede sust rundt i byen med hest og kjerre.


Tradisjonen tro har vi vært tidlig ute med å bestille verdens beste pinnekjøtt fra slakter Snørteland. Bestillingen er sirlig ført inn i boken på disken. Tør ikke ta sjansen på at det blir utsolgt. På andre siden av gaten har vi vært innom Blåklokken blomsterbutikk og bestilt juledekorasjon til den blå inngangsdøren. Det skal bli fint å feire nok en jul her.


Over alt i byen henger det flott julebelysning. Ekstra lang julegate i sentrum i år. Naturligvis er Søragadå også pyntet. Gode naboer i venneforeningen Gamle Skudeneshavn har sørget for at man kan drømme seg til "Jul i Skomakergaten".


Nå er det bare å glede seg og begynne å telle ned til selveste julaften. I tiden fremover er nok det viktigste å kjøpe inn fine julegaver. Kanskje en skipsmodell fra Basen og garantert noen bøker fra Hillesland. Med fine pauser på en eller annen kafé. Stor stas blir det å julepynte huset på lille julaften. Frem med alle nisser og inn med det grønne, glitrende juletre. Nyt førjulstiden.


søndag 20. november 2016

Gammeldags jul i Skudeneshavn

Skudeneshavn er en fantastisk by å feire og oppleve julen i. Den idylliske gamlebyen minner veldig om Jul i Skomakergaten, og er du heldig så suser nissefar forbi med hest og kjerre i Søragadå. Det flotte julemarkedet er også verdt et besøk.


Julemarkedet åpner lørdag 26. november og har åpent lørdag 3. desember, lørdag 10. desember, søndag 11. desember og onsdag 14. desember. På åpningsdagen blir det flott julegrantenning klokken 17.00 med Mille H. Ytterøy som konferansier. Og selvsagt musikk ved Musikkorpset, gang rundt juletreet og nissene fra Nes deler ut godteposer på Snørtelandstorget fra 17.30.


De yngste synes nok det er stor stas å få bli med nissefar med hans hest og kjerre. I adventstiden er det flere arrangementer på Salem, butikkene er selvsagt langåpne for julehandel og mye fint å kjøpe på julemarkedet.

Koselig er det å gå rundt i Gamle Skudeneshavn. Mat og drikke kan du få på Majorstuen kafé, Verdens minste kafé, Hafnia og Tåkelurfabrikken på Dampskipskaien. Eller kanskje en god middag frister på Lanternen eller Smiå. På Holmen brygge er det adventskafé fra lørdager fra 26. november til 17. desember, med fyr på grua og julegløgg. På Tidens Minde kan du få et glass med noe godt i. Det er Jul i verkstedet på Skudenes Mek. Verksted Selskapslokale fra 9. til 11. desember.

Torsdag 8. desember er det turnoppvisning og lørdag 10. desember kan du bli med på nisseverksted på Tåkelurfabrikken.

Torsdag 15. desember er det nissemarsj til New Zealandhytten ("Gullgraverhytten"). Oppmøte ved Skudehallen klokken 17.00. Ellers byr Teddy Bears opp til romjulsdans på Holmen Brygge 2. juledag og det er selvsagt gudstjenester på julaften og midnattsgudstjeneste på nyttårsaften i Falnes kirke. Ha en fin førjulstid.

fredag 11. desember 2015

Den fine førjulstiden

Julebyen Skudeneshavn er et flott sted å tilbringe den fine førjulstiden. Lørdager er det et koselig julemarked på Torget, butikkene har et godt utvalg i julepresanger (som selvsagt pakkes inn for  deg) og ikke minst er det ekte, gammeldags julestemning i Gamle Skudeneshavn.


I gamlebyen kan du få fine kunstopplevelser på Galleri Gudrid og Studio 21 i Søragadå. Er du sulten eller tørst er utvalget meget godt: fra Majorstuen kafé, Verdens minste kafé, Hafnia, Tåkelurfabrikken og ikke minst Holmen Brygge.


På Tåkelurfabrikken er det mulig å finne mange fine husflids-julegaver mens de minste kan glede seg over å få en kjøretur med selveste julenissen.


Og folk i Skuddnes har selvsagt allerede hentet frem julepynten og gjort det ekstra fint og hyggelig nå til jul.


Nyt dagene i den fine julebyen Skudeneshavn. Finere blir det ikke. God førjulshelg :)




lørdag 21. november 2015

Spennende program i julebyen Skudeneshavn

Lørdag 28. november braker det løs. Da blir Skudeneshavn en av de fineste julebyene vi vet om. Det skjer mye både i gamlebyen og på torget der du finner det fine julemarkedet. Julegranen tennes klokken 16:30 og det er alltid et flott arrangement. 



Men julen er klar denne dagen allerede fra klokken 11.00.  Ikke minst er det hyggelig å rusle rundt på Julemarkedet på torget. Her selges det mye fint som husflidsprodukter, ferske bakervarer, malerier og fotografier, og Hjertelaget Ukraina selger håndmalte og håndblåste julekuler. Julegrøt og saft kan du kjøpe fra salgsboden til Skudenes Drill. Ja, det vil være mye spennende å finne i julebodene og kanskje kommer nissen?


Julemarkedet er åpent fra klokken 11:00 den 28/11, 5/12, 12/12 og 13/12 (fra klokken 14:00).

I Gamle Skudeneshavn kan du oppleve en unik, gammeldags julestemning. Byen er pyntet med julebelysning og julepynt. Ikke rart det minner om Jul i Skomakergaten.

Galleriene i Søragadå har åpent og du kan blant annet se bilder av den kjente kunstneren Anna Kristin Ferking i galleriet Studio 21. I Galleri Gudrid finnes både glasskunst og billedkunst (Kjersti Munkejord Lamb og Reidun Kjärstad Gytri. Og det er også fullt mulig å få noe godt å spise og drikke på fine Holmen Brygge (deilig julegløgg og belgiske vafler), den populære skjenkestuen Tidens Minde, Majorstuen kafé med verdens beste vafler, koselige Verdens minste kafé, Hafnia og på Tåkelurfabrikken.


Så ta turen til Skudeneshavn for en unik julestemning og husk at det finnes en rekke fine butikker som du kan gjøre dine innkjøp i. Veldig hyggelig å kjøpe julegaver i butikker hvor de ansatte til og med har tid til å pakke inn gavene.



torsdag 18. desember 2014

Jul i den vakre, hvite byen

Julen nærmer seg med stormskritt og naturligvis er forventningene til årets julefeiring store hos både små og store i vakre Skudeneshavn. Nissen har allerede vært på plass med hest og kjerre. Han har nok gjort seg en liten formening om hvor det bor snille barn i byen, som skal få besøk og gave på selveste julaften.


Mange har vært innom julemarkedet og tatt seg en tur i de fine gatene i Gamle Skudeneshavn, hvor julegatene nå er tent. Ikke snø ennå, men vi kan jo håpe på julesnø…


Nisser og julepynt er å finne mange steder. Både i privathusene, men også i de mange fine butikkene rundt om i vestlandsbyen. Her ser du noen fine håndlagede nisser. Men man kan nesten synes litt synd på den frysende snømannen. Heldigvis har han fått en nisselue på hodet.


Den vakre trehusbebyggelsen gir en helt spesiell julestemning. Nærmere Jul i Skomakergaten kommer du knapt, enn når du er i Søragadå.


Da er det bare å glede seg til fine juledager med familie og venner. God mat og god drikke. En fin drøs med naboen i gaten og en god bok å lese om kvelden, mens veden knitrer i ovnen. God jul !



mandag 24. november 2014

Jul i Skudeneshavn

Det finnes knapt noe mer hyggelig og romantisk enn å oppleve julestemningen i Skudeneshavn. Julepyntede hus, nisser i vinduer og gater og et veldig hyggelig julemarked med boder nede ved torget.


Lørdag 29. november er det tenning av julegranen kl. 16.30, med sang og mulighet til å gå rundt juletreet og synge julesanger. Et flott julemarked med mange aktiviteter åpner også. Samme dag er det adventskafé på Tåkelurfabrikken. Det er også mulighet å se fine fotografier på Lanternen, hvor fotoklubben Blinkskud har utstilling.


Det skjer mye i førjulstiden. Torsdag 4. desember er det juleoppvisning i Skudehallen med Skudenes Turnforening. Torsdag 9. desember er det fakkeltog til New Zealands hytten og på den påfølgende dagen er det jazzaften på Holmen Brygge. Lørdag 20. desember er det mulig å bli på tur med nissen og hans hesteskyss. Hele juleprogrammet finner du her hos Skudeneshavn Arena 


Ellers er det jo bare å gå rundt i gamlebyen og nyte den unike julestemningen, eller stikke innom en kafé, et galleri eller en spennede butikk i sentrum. Ha en god førjulstid.

lørdag 21. desember 2013

Med juletreet på skulderen gjennom Søragadå

Spenningen var stor da vi troppet opp på torget i Skudeneshavn lørdag formiddag. Julemusikken strømmet ut fra bodene på julemarkedet. Blå himmel og litt sol. Bare tre dager til julaften. Finnes det noen juletrær igjen og i så fall finnes det et fint et som passer hjemme i stuen vår?


Fornøyd fant vi den samme juletreselgeren som vi handlet hos i fjor. Heldigvis sammen med en rekke juletrær i ulike størrelser og fasonger. Det tok ikke mange minuttene å finne vårt, fine tre. Juletreselgeren pakket det inn i en "sokk" og dermed var det bare til å hive på skulderen og bære hjem gjennom Søragadå i Gamle Skudeneshavn. Akkurat i siste liten, for nå trengte også juletreselgeren et pusterom for å ta seg inn til sin julefeiring.

Glade og fornøyde gikk den lille familien vår gjennom gaten, med et norsk, fint juletre som er klar til å pyntes av store og små på den siste søndagen i advent.


tirsdag 10. desember 2013

Mens vi venter på julen

Julen nærmer seg med stormskritt. Sommerbyen Skudeneshavn er på mange måter blitt julebyen med julepynt på dører og i vinduer. Julemarked på torget, nisser i vinduene og julegate-pynt i sentrum og i Gamle Skudeneshavn.


Julestemningen var stor da det kom snø noen dager, men så ble det mildt igjen og snøen ble borte. Og mellom julepynten så strekker rosene hals for siste gang. Vil ikke helt gi opp sommeren i sin egen sommerby.


Denne fine nissefaren hilser pent på oss fra Verdens minste kafé i Søragadå.


Da er det bare å vente på både julehelgen og kanskje litt snø. For snø hadde vært fint å ha i julen :) I mellomtiden kan du fortsette å pynte til jul og kanskje flette dine egne julekurver?!