søndag 15. september 2013

Den fargerike høsten i Skudeneshavn

Høsten har kommet til Skudeneshavn. Heldigvis er det ikke bare regn og vindfulle dager. Denne flotte regnbuen viser kanskje veien til gullgryten et sted i Gamle Skudeneshavn? 


Ikke alle båter er på sjøen, men forhåpentligvis får denne fine båten et nytt liv og nye muligheter. Den lengter nok etter en fisketur en fin høstmorgen.


Og fra moloen ser en denne dramatiske, intense og vakre solnedgangen i retning Geitungen fyr.


Høsten forbindes gjerne med slutten på noe. Slutten på en sommer, hvor både lyset og varmen blir mindre og mindre. Den flotte lyrikeren Olav H. Hauge ser annerledes på det - her i diktet "Tid å hausta inn" fra diktsamlingen "Spør vinden", 1971:

"Desse milde soldagane i september.
Tid å hausta inn. Enno er det tuvor
med tytebær i skogen, njupone rodnar
langs steingardane, netene losnar,
og svarte klasar av bjønnbær skin i kjerri,
trasti leitar etter dei siste vinbæri,
og kvefsen syg ut dei søte plomone.
I kveldingi set eg stigen burt og hengjer
laupen frå meg i skuret. Skrinne bredar
har alt ei tunn breidsle av nysnø.
Etter eg er lagd, høyrer eg dunk av brislingfiskarane,
dei gjeng ut. All natti veit eg dei glid
med sterke ljoskastarar og leitar yver fjorden."




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar