tirsdag 29. mai 2018

Skudeneshavns andre gullalder: Solstad-eventyret

-Jeg har aldri vært redd til sjøs, sier skipsreder Johannes Solstad i boken "Skudeneshavn - med vind i seilene". Som 17 åring dro han til sjøs på sildefiske på Island sammen med faren. Det var starten på en sjømannskarriere som skulle føre til Skudeneshavns andre gullalder innen shipping, den som handler om det internasjonale rederiet Solstad Offshore med hovedkontor i Skudeneshavn.


(Foto: Johannes Solstad som overstyrmann på Den Norske Amerikalinjes "Bergensfjord". 
Fotograf ukjent)

Johannes Solstad (født 1930) trådte sine barnesko på Syre. Solstad-etternavnet hadde faren Lars Pedersen Syre tatt fra eiendommen. Mange i familien hadde hatt sin levevei til sjøs. Før han startet sin karriere til sjøs, gikk han på realskolen.

-Etterpå ble det fartstid kombinert med styrmannsskolen og skipperskole i Stavanger. Solstad kom inn i Marinen i januar 1951 for å gjøre sin 15 måneder lange verneplikt, men han fikk 10 måneders permisjon fra august 1951 til juni 1952 for å gå på styrmannsskolen i Stavanger.

-Deretter var det direkte tilbake til Marinen for å fullføre mine 15 måneders verneplikt, forteller han i boken.

Johannes Solstad begynte i Den Norske Amerikalinje (NAL) i 1953 som 3. styrmann.
-Det var en interessant tid. Vi gikk i linjefart - Scandinavian East Africa Line. Fra Skandinavia til Øst-Afrika deretter til Madagaskar, Mauritius og Reunion, sier Solstad. Etter hvert ble det skipperskole og så tilbake til NAL. Han ble kaptein og etter hvert rederiets maritime inspektør for Amerikalinjens datterselskap Scandinavian East Africa Line. På Madagaskar møtte han forretningsmannen Synek Drotkowski - fransk statsborger med polsk opphav.

-Jeg hadde sagt til sjefen min at jeg ville starte for meg selv, men jeg visste ikke at Drotkowski var en formuende mann. Han tilbød seg å stille med kapital og da kjøpte jeg mitt første skip, sier han. Det ble døpt "Soldrott" - et navn kombinert av de to største eiernes etternavn. I tillegg var det en rekke lokale aksjonærer fra Skudeneshavn og Haugesund.


(Maleri av Soldrott. Kunstner ukjent. Skipet het opprinnelig Anna Odland)

Solstad-rederiet ble etablert i 1964. Det lille rederiet vokste gradvis med en båt i året. Det norske oljeeventyret skulle bety en ny æra for Solstad-rederiet som satset innen offshore fra å drive frakt med linjebåter. 

Resten er historie. I 2015 hadde rederiet 1.800 personer ansatt og flåten besto av 48 spesialiserte offshorefartøy. To år senere fusjoner Solstad Offshore, Farstad Shipping og Deep Sea Supply til en ny, internasjonal offshore-gigant - fremdeles med hovedkontor i Skudeneshavn.

Du kan lese mer om denne spennende historien i Svein Arthur Kalleviks bok "Skudeneshavn - med vind i seilene" fra Søragadå Forlag. Den kan kjøpes via nettbutikken på denne bloggen eller fra Hillesland Libris.


(Foto: Solstad Offshore)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar