søndag 2. mars 2014

"Blå salme"

Mange husker Erik Bye som den store fjernsynspersonligheten, som sang og hadde et stort, bankende hjerte for sjøfolk, kystkultur og ikke minst Redningsselskapet. I sin tid var han en av artistene på Skudefestivalen.


Mange nikker gjenkjennende til hans sanger, som "Skomværsvalsen", "Oles vise" og "Vår herres klinkekule". At han var en av landets fineste lyrikere, er det ikke alle som tenker over. Her er et utdrag fra den vakre "Blå salme":

Jeg synger meg en blå, blå salme
når dagen svinger hatten til farvel
og ror med sakte åretak mot strender
dit alle dager ror når det blir kveld.
Da søker jeg min hvile
ved treets trygge rot
mens sankthansormer gløder grønt
i gresset ved min fot.
        Da synger jeg min salme.

Erik Byes "Blå salme" fra Tilbake til sangene, J. W Cappelens Forlag, 1994.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar